İskenderun – Hatay günlüğü

İskenderun ve Hatay bölgesi gitmek için can attığım, dönerken de hem sevindiğim hem de üzüldüğüm bölgelerin içinde. Dönerken eve döndüğüm için sevinirken o güzellikleri bir kez daha arkamda bıraktığım için üzülüyorum. Bizim ülkenin coğrafyası o bölgede Ege ile benzerlikler taşımakla birlikte, orada yaşamın kendisi Ege’den farklı. Aslında doğal yapıda da detayda farklılıklar var.  Güney komşularla etkileşim her alanda hissediliyor. Tarihi doku ise bambaşka.

İskenderun’a ilk kez 2003 de gittiğimde hiç yabancılık çekmedimdi yıllardır İzmir‘de yaşayan bir insan olarak. İskenderun, deniz kıyısında alabildiğine uzanan bir park, parkın içinde pastaneler, kafeler, yürüyüş yolları, deniz kenarındaki kayalıklarda balık tutanlar, daha ileride balık lokantaları ve zeytin, zeytinyağı, taze balık ve deniz ürünleri, yöresel yemekler ve tatlıları ile bir ay hiç sıkılmadan kalabileceğim bir yer olarak zihnimde durur her zaman. Deniz ürünleri deyince, güzelim lagos balığı ve gerçek jumbo karideslerine yataklık eder bu bölge…

Bu bölgeye gitmeyenler bazı yiyeceklerin ve içeceklerin aslını asla tatma şansını elde edemeyeceklerinden gerçek tadlarını da asla bilemezler. Bunların arasında mesela humus, muhammara, künefe, baklava, çiğ köfte, içli köfte, şiş köfte  gibi adı çok bilinenler ile şimdi adlarını anımsayamadığım bir sürü  yöresel yiyecek var…Bunların büyük kısmı büyük şehirlerimizin anlı şanlı lokantalarında “efendim malzemeleri oradan getirtiyoruz, ustamız da oralı zaten…” vb ifadelerle sunulur ve afiyetle yenir. Ben de yedim yıllarca. Ama ne zaman önce İskenderun ve Hatay, arkasında da Antep yolculukları başladı künefe, şiş köfte, baklava, çiğ köfte yemeyi bıraktım bu şehirler dışında. (Adana’yı unutmadım ama yazının konusu o değil) Bu bölgede yapılan bu yemeklerin yanında, diğer şehirlerde yapılanlar ancak 2. veya 3. sınıf kopyaları olabiliyor. 

Künefe bu bölgede başlı başına bir zanaat. Siz önünüze konanı anlamadan yalayıp yutarken yerli halk değişik yerlerde yapılan künefeler arasındaki farkı biliyor ve ona göre seçiyor. Yani, yediğiniz künefe size enfes gelirken, yerli halk onun 3. sınıf olduğunu söyleyebilir; onlar daha güzelini şurası yapar, ama en güzeli bilmem nerede olur derken size şaşkın şaşkın bakmak düşüyor. Ben 2003 ve 2004 yolculuklarımda bunu yaşadım ve 3 değişik kalitede künefeyi de tatma şansını buldum. İskenderun’da ilk kez künefe yediğimde  masadaki bazı arkadaşlar tabaklarında yarım bırakınca çok şaşırmıştım. Şaşkınlığımı görünce arkadaşlar, bu künefenin sıradan olduğunu, Petek Pastanesinin künefesinin çok daha güzel olduğu bildirdiler. Asıl onu görmeli imişim. Ertesi gün, sağolsun Önder bey beni aldı, öğle yemeğinden sonra deniz kenarındaki Petek pastanesine götürdü deneme fırsatım oldu da ne demek istediklerini anlayabildim. Ben önümdeki tatlıyı iştala yerken bu sefer Önder bey, asıl künefenin Hatay olduğunu bildirince “yok artık” dediğimi anımsıyorum. Canım, Petek’in ki de güzelmiş ama, Hatay’daki en güzeliymiş…

Ertesi gün, işin devamı olarak Antakya‘ya geçtik. Öğle yemeğini ünlü Sultan Sofrası’nda yöresel yemeklerle yedik. Ne yazık ki hepsinin tadına bakamadım. Daha sonraki yıllarda da tamamlayamadım zaten. Yemekten sonra Önder bey beni, söz verdiği gibi künefe yemek için aldı götürdü. Sultan Sofrası, eski Antakya denen bölgede. Ünlü Kral Künefe’de oralarda. daha önce adını duyduğum bu ünlü yere gideceğimizi düşünerek konuyu açtım ama Önder bey oralı bile olmadı? Boş verecekmişim Kral Künefe’yi, iyi güzelmiş de…biz salaş ama nefis bir yere gidecekmişiz, en güzel künefe orada olumuş…Böyle  konuşa konuşa yürürken Önder bey arada bir, gideceğimiz yerin salaş ama temiz olduğunu, paralı parasız herkesin gidebildiğini, gösterişli bir yer olmadığını falan açıkladı. Gidince gördüm ki gerçekten de söylediği gibi bir yer.  Tahta masalar, tahta sandalyeler, değişik tip ve kılıkta insanlar ki biz ikimiz kont gibi kaldık kravatlı kıyafetlerimiz ile. Daha içeri girerken bile Önder bey hala istersem Kral Künefe’ye gidebileceğimizi söylüyordu. Neyse, biz oturduk. Künefelerimiz hemen orada, biraz ilerideki tezgahın üstündeki ateşin üstünde duran tepside pişti ve geldi.

Ben bir daha öyle bir künefe yemedim!. Ne yazık ki, artık Antakya’da bu fırsatı bulacak kadar kalmıyorum!

Çiğ köfte’ye gelince…İskenderun’dan Antakya’ya giderken Belen boğazındaki ünlü Kurtoğlu Restoran’ı anmalıyım.  Bu bölgedeki çiğ köfte Adana ve Antep taraflarındaki çiğ köfteden farklı, sunumu da farklıdır. Yemeğe doyamazsınız. Ne kadar yersem yiyeyim hiç mide şişkinliği vb rahatsızlık hissetmem. Son seyahatimde de aynı ritüeli tekrarladık. Tabak dolusu çiğ köfte, et, salata ve sonunda künefe… Künefe’nin 1. sınıf olmadığını söylemeliyim; ama gene de nefisti.

İskenderun deyince iki yeri daha atlamamam gerekir. Birincisi 2003 den beri her yıl ziyaret ettiğimiz ünlü Şirinyer Restoran’ı atlamamak gerekir. Taze lagos balıkları, kocaman karidesleri’nin yanısıra bu restoranın yıllardır değişmeyen servis kalitesini görmek gerekir. Şirinyer Restoran deniz kıyısında bir yer, 7 yıldır aynı güleryüzlü servis personelinin kusursuz hizmeti hep aklımda.  

İşte Şirinyer Restoran

İkinci yer ise deniz kenarındaki parkda bulunan Petek kafe.  Atmosferi, yemekleri ve künefesi ile o da beynime kazınmış durumdadır. İşe Petek Kafe

Bu da Künefe…

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Seyahat, Yemek içinde yayınlandı ve , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to İskenderun – Hatay günlüğü

  1. Derya Özkan dedi ki:

    Selçuk Bey,

    Karnım da aç şu an. Çok zorlandım okurken 🙂 Bu yazıyı aç karnına okumak çok sakıncalı…

Bir Cevap Yazın

