Kurumsallaşma ve Aile Şirketleri üzerine…

Hava serinleyince, ince de olsa  ceket giyme zamanı geldi demektir.

Geçenlerde giydiğim bir ceketimin sol iç cebine cüzdanımı yerleştirmeye çalışıyordum. Cüzdan bir türlü cebe girmeyince elimle kontrol etme gereğini duydum. Cebin derinliklerinden, cüzdanı yerleştirmeye çalışırken yumru haline gelmiş bir kağıt peçete geldi parmaklarıma. Çıkarıp şöyle bir baktım. Kağıt peçetenin ceket iç cebinde ne işi olabilirdi ki? THY’na ait bir peçete ve üstünde el yazımla karalamalarım vardı. Peçeteyi tam kaldırıp atacakken karalamaların peçetenin orasına, burasına yayılmış olduğunu farkedince kimbilir ne zaman bir uçak yolculuğunda almış olduğum notlar  ortaya çıktı.  Kendine göre bir düzeni olan bu notları, anlaşılan, ilerde bir yazıya çerçeve olmak üzere yazmışım. Peçeteyi kaybolmayacak  bir yere kaldırdım ve nihayet tekrar elime alarak bilgisayarın başına oturdum yazıyı yazmak üzere.

20 yıldır Türkiye’de, değişik şehirlerde,  büyüklü küçüklü pek çok firma ve kuruma (çalışan sayıları 10-1000 arası değişen hemen her sektörden şirketler, ticaret odaları, oteller, hastaneler…)  değişik gereksinimleri için destek olmaya çalıştım. Bu destek bazan eğitim, bazan kısa-uzun soluklu danışmanlık ve bazan da denetim şeklinde gerçekleşti. Bunların içinde sayısını anımsayamadığım kadar aile şirketi de vardır.  Danışmanlık çok zor bir iştir (denetçilik de öyledir ama o başka konu). Hasta gerçekten, ama gerçekten istemezse ameliyat edemezsiniz. Bazıları ameliyat salonuna giderken vazgeçer, bazıları bayılır, …Çok azı gerçekten tedavi olmayı ister….Bu yüzden de sanırım Türkiye’de bırakın 3. kuşağı, 2. kuşağa sağlıklı olarak geçebilen aile şirketi pek fazla değildir  (Belki bir yerlerde bir istatistik vardır bu konuda, ancak, kendi gördüklerim iç açıcı değildir)

Peçetedeki notlara göz atınca, o notları bir yazıya dönüştürmektense olduğu gibi dizmeyi tercih ettim. Çünkü notların kendisi zaten konuşuyor gibi geldi aile şirketleri ve kurumsallaşma üzerine. Belki bir başkasına esin kaymağı olur.

Bu arada,  bu “kurumsallaşma” sözcüğünden hiç hoşlanmadığımı belirtmek isterim. Pek çok firma meşhur ISO 9001 kalite yönetim sisteminin kurumsallaşmayı sağlayacağı gibi bir inanışa saplanmış durumda iken, ki bu yanlıştır, pek çoğu da kurumsallaşmayı  ve veya ISO 9001 kalite yönetim sistemini bürokrasi ile eşdeğer tutarlar ki bu da yanlıştır. Kurumsallaşma içi boş bir sözcüktür, danışmanların ağzında sakız, üst yönetici ve patronların dilinde ne kastedildiği bilinmeden bilge bir edayla savrulan….

İşte Peçetedeki Notlar:

Notlar kendine göre belli bir düzende ve bu düzeni  değiştirmedim.

  • “Kapıdan çıkan kamyonlara bakarım ben”
  • Hurdalar, fireler? 
  • Verimlilik?
  • Kara düzen yönetim
  • Atölye irisi fabrikalar
  • Atölye yönetir gibi fabrika yönetme
  • Özel muhasebe?-yasal muhasebe?
  • Ortaklar arası geçimsizlik
  • Yönetim kademesinde geçimsizlik ve bölünme
  • Niteliksiz çalışanlar
  • Personel seçme-yerleştirme ?
  • Yalnız kendine güvenmek  : “bizi soyarlar sonra ya! ne profesyoneli….”
  • “Bu işi bilen genel müdürü nereden bulcam ben?”
  • “Tamam, ama oğluma bağlı olacak…”
  • En büyük zaaflar:      Hedef yok, strateji yok, politikalar yok, geleceğe bakış yok, kısa vadeli kararlar
  • İçerde adamının olması….”herşeyden haberim olur benim….”
  • “Bizi işçiler yönetiyor” sızlanması ve buna karşın harekete geçmeme
  • “Aman emektarlara dokunmayalım”
  • “Bu yazılım (SAP, CANIAS, NETSIS vs..) bize uymadı, çok da para verdik ama iptal etsek?”
  • “Bunların kafası çalışmıyor”
  • Kurumsallaşma ne demek?:   bürokrasi, kırtasiye?
  • Sürdürülebilirlik…….bilimsel yönetim….sistem düşüncesi
  • Vizyoner insan… ……….kuruluşun vizyonu
  • Kendine görev çıkarma…….misyon
  • Kendini geliştirme…….kuruluşun nitelik geliştirme programları
  • Özel yaşam……… ..Kuruluşun İç faktörleri
  • İş arkadaşları, akrabalar, yasal kurumlarla ilişkiler…………..dış faktörler – ilgili taraflar
  • Kişisel özgüven………………?
  • Hedefler:   özel, kişisel, iş…………  kuruluş hedefleri?
About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yönetim içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to Kurumsallaşma ve Aile Şirketleri üzerine…

  1. hasancifcioglu dedi ki:

    2. kuşak en fazla…

  2. gurhanuzun dedi ki:

    Hocam ağzınıza sağlık. Bu paylaşımlarınıznı değeri paha biçilmez…

Bir Cevap Yazın

