Yöneticilik üzerine…

Sevdiğimiz meslekdaşımız rahmetli Turgut Uzer (ODTÜ Endüstri Mühendisliği  76) birikimlerini paylaşmayı seven bir insandı.   

Yönetim kademelerini tırmanırken geçirdiği yıllar boyunca yönetim bilimininin esaslarına hakimiyetini de asla küçümsenemeyecek derecede arttıran Turgut,  arada bir yazışma listemizde gündeme uygun bir şeyler yazar, bazan da hiç beklenmedik bir anda “ben böyle düşünüyorum” diyerek heybesinden çıkardıklarını paylaşırdı.  Yaşadıklarından ve deneyimlerinden süzdüğü paylaşımlarının  yönetimi bilimine ilişkin literatürle (bunları okuyup okumadığına dair bir fikrim olmasa da okumuş olduğunu düşünüyorum…) taşıdığı parallelliği izlemekten haz alırdım. Turgut, yazılarında  “O kitapta bu var, şurada da şu var, o şöyle yazmış…”  vb hiç demezdi nerede ise zaten.

Aşağıdaki tabloda aktardıklarım Turgut’un 2007 yılında yazışma listemiz ListEM’e gönderdiği bir iletiden alınma. Sözcüklere dokunmadım.  Yöneticinin sahip olması gereken özelliklerin tartışıldığı bir anda yazılmış olmalı. İlgi alanıma girdiği için iletisine eklediği ppt sayfasını aynen kaydederek muhafaza etmiştim.   Bunlar, bir yöneticinin sahip olması gereken özelliklere ilişkin notlar. Belki birilerinin bir yerlerde işine yarar diye düşündüğümden bu derli toplu notların ben de kalmasını istemedim.

Sol kolon ve sağ kolondaki özellikler birbirinin karşılığı değildir. Tablo, “yönetim”in hem bilimsel hem de sanatsal yanları olduğundan hareketle, yöneticinin de buna uygun özellikleri olması gereğini göstermektedir.

 BİLİM (MEKANİK)            

Doğru/Yanlış (2+2=4)

           Çok çalışmak

                    Analitik yaklaşım

                                Yetki devri

Otorite        Dinleyebilmek

                      Zaman yaratmak

                      “Biz” diyebilmek

      Ekip çalışmasına   yatkınlık

Planlama/Kontrol

                    Müşteri odaklılık

                      Müzakere

                        Olumlu yaklaşım

                      Proaktivite

     Yönetimsel teknik bilgi

                            Kendine güven

Kendi karakterini tanımak

                  Kavramsal yaklaşım

Kendi davranış tarzını bulmak

                    Karar verebilmek

Zamanını iyi kullanabilmek    

                   Deneyim

Etkili konuşabilmek 

 

 

                 SANAT (DUYGUSAL)

              “Affirmation” (olumlama, doğrulama)

                      Paylaşabilmek              

                                               Zeka

                                                         Esneklik

                          Konuları basite indirgeyebilmek

                     Liderlik yeteneği (karizma/vizyon)

                               Anlayış 

                                   Dürüstlük

                                     Karar verdilebilmek

                   “killer instinct”

                        Yorum (kalbinin sesi)

                                       2+2=4 (çoğu zaman)

                                                  “Humor”

                                                       Sağduyu

 

 

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yönetim içinde yayınlandı ve , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Yöneticilik üzerine…

  1. Şafak Sezginer Baykal dedi ki:

    Allah rahmet eylesin. Turgut beyin öldüğünü bilmiyordum…

Bir Cevap Yazın

