Deming ve kalite yönetimi üzerine

 
W. Edwards Deming

Image via Wikipedia

Dr. W. Edwards Deming adını toplam kalite yönetimi ile ilgilenen hemen herkes duymuştur. 

ISO 9001:2008 kalite yönetim sistem standardını duyanların sayısı Deming’in adını duyanlardan daha fazladır. Bilerek “duyan”  diye  yazıyorum; “bilmek” ve “duymak” farklıdır çünkü. “Bildiğini” söyleyenlerin pek çoğunun aslında  sadece “duymuş”  veya “okumuş” olduğuna,  tartışmaların ileri aşamalarında çok şahit oldum.

Deming’in öğretisi, Joseph Juran, Armand V. Feigenbaum, Kaoru Ishikawa ve Philip B. Crosby‘nin öğretileri ile birlikte  ISO 9001:2008 kalite yönetim sistemi üzerinde etkili olmuştur. Bu grup, İPK nın öncüsü Walter Shewhart ile birlikte Toplam Kalite Yönetimi’nin öncüsüdür.

Deming’in ünlü 14 noktası aşağıda. 14 nokta firmaların iyileştirme çalışmalarında izleyecekleri aşamaların prensiplerini tanımlar. Meraklıları için bu 14 nokta ile ISO 9001:2008’in bağlantılarını bulmak ilginç ve yol gösterici bir çalışma olabilir.  Meraklıları için bir de ip ucu vereceğim: ISO 9001:2008’i okumaya 0.1 Genel maddesinden başlamak ve ek olarak ISO 9004 :2009 u da ISO 9001:2008 ile karşılaştırmalı okumak gerekir; ancak dikkat: her iki dokümanın madde numaraları ve başlıkları birebir değildir.

14 noktanın her birisinin okunması çok kolaydır. Anlaşılmaları  ve uygulanmaları  ise yönetimin büyük kararlılığı ve özverisini gerektirir.

Deming’in 14 noktası

    1. Iş saglamak, piyasada kalabilmek, rekabete ayak uydurabilmek icin ürün ve servis kalitesini gelistirmeye yönelik amaç tutarlılığını sağlayın.
    2. Yeni felsefeyi benimseyin. Yeni ekonomik çağdayız. Şirket  yönetimleri bunu  görmeli, sorumluluklarını öğrenmeli ve liderliğe soyunmalıdır
    3. Kaliteyi sağlamak icin kontrole güvenmekten vazgecin. Kaliteyi ürünün bünyesine yerlestirerek kontrol gereksinimini ortadan kaldırı
    4. Tedarikçilere işi fiat bazinda dağıtmaktan vazgeçin. Bunun yerine toplam maliyeti minimize edecek sekilde calışın. Her kalem malzeme için tek bir tedarikçiyle çalışın, uzun süreli, bağlılık ve güvene dayalı bir ilişki kurun
    5. Kaliteyi ve üretkenliği arttırmak  ve dolayısı ile sürekli olarak maliyeti düşürmek için uretim ve servis sistemini surekli olarak gelistirin.
    6. İş başında eğitimi kurumsallaştırın
    7. Liderliği kurumsallaştırın  ve on plana çıkarın. Yönetimin amacı insanlara işlerini daha iyi  yapmaları icin yardımcı olmaktır. Yönetim tarzının elden geçirilerek iyileştirilmesi gereklidir.
    8. Korkuyu yok edin ki herkes firma icin daha etkin biçimde calışır.
    9. Bolumler arasindaki engelleri kaldirin. Araştrıma-Geliştirme, Satış, Üretim, Kalite bölümleri vd ürün veya üretimde yaşanabilecek problemleri önceden görebilmek icin takım olarak çalışmalıdı
    10. İşciler icin sıfır hata, yeni üretkenlik hedeflerine dönük sloganlardan, ve teşviklerden vazgecin. Düşük kalite ve verimsizlik büyük ölçekde sistemden kaynaklandigi ve işçinin gücünün ötesinde oldugu icin bu tür teşvikler, ters ve anlaşılmaz iliskilere neden olurlar
    11. Üretim dairelerinden kotaları, rakamsal hedefleri kaldırın. Yerine Liderligi geçirin. Nümerik hedeflerle, numaralarla, hedeflerle yönetimden vazgeçin. Yerine Liderligi geçirin. Geleneksel olarak adet beklentisi kalite beklentisinden önce gelir.
    12. İşçilerin ve yönetim kademesinde çalışanların yaptıkları işten gurur duymasını engelleyebilecek herseyi yokedin. Amirlerin sorumlulugu yalnızca rakamlar degil kalite olmalıdır. Bu, yıllık performans değerlendirmelerinin, hedeflerle yönetimin kaldırılması anlamına gelebilir
    13. Calışanların kendilerini eğitmesi ve gelistirmesini saglayan yoğun bir program uygulayın.
    14. Değişim firmadaki herkesin işidir. Bunun icin herkese sorumluluk yükleyin, herkesi calıştırın

 Deming’in öğretisi elbette  14 noktadan ibaret değil. Kalite yönetiminin esaslarına ilişkin olarak söyledikleri de şöyle özetlenebilir.

    • Yönetiminin, kalitenin sağlanması ve geliştirilmesi sorumlulugu herseyin üzerindedir.
    • Firmanın tasarım, üretim, satış, pazar araştırmas faaliyetleri kesiksiz bir cevrim halinde olmalı ve kalite iyileştirm calısmalarinda baz alınmalıdır.
    • Kalite problemlerinin %80 i yönetimden kaynaklanmaktadır
    • İyileştirme sistem üzerinde calışan yöneticiler tarafindan ve sistem icinde çalısan işçilerin de katkısı ile beraber sağlanmalıdır
    • Kalite iyileştikçe maliyet düşecektir. Ancak kalite maliyetleri kalite geliştirme çalışmalarında baz olarak alınmamalıdır. Kalite maliyetleri stok azalmaları, gelirlerin artışı, moralin yukselmesi vb. etkileri tam olarak yansıtamaz.
    • Kalite dogrudan ölçülmeli, istatistiksel kontrolun 7 yontemi her bolüm ve kademede öğrenilmeli, öğretilmeli ve kullanılmalıdır.
    • IPK firmanın kalite yönetimi ve iyileştirmesinde  anadil olmalıdı
    • Kalite iyileştirme calışmalarında sistemden gelen genel problemler ile özel problemler birbirinden ayrılmalıdır.  Sistemden kaynaklanan problemler yönetime ait problemlerdir. Özel problemler proseslere ait problemler olup teker teker ele alınmalı ve çözülmelidir. Özel problemlerin kontrol altına alınabilmesi, çözülebilmesi icin IPK uygulanmalıdır.
Reklamlar

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yönetim içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s