Leziz Bir Balık Yemeği : Somon TURGUT

Yemek konusunda amatörlük sınırını zorlayan meslekdaş-arkadaşlarımızdan gelen bir tarif üzerine hazırladığım bir balık yemeği tarifini vereceğim bu kez.

Kendim yaptım, denedim, tavsiye ederim. Yemeğin mucidi de, isim babası da meslekdaşlarım: Sinan Terek ve rahmetli Turgut Uzer. Turgut’un pişirmeye olan merakını bilenler bilir, Sinan da onun asistanlığını yapmış yıllarca, öyle diyor kendisi…Yapmış mı demeliyim, yaptı mı bilemedim çünkü ben gözümle görmedim?…Görmedim ancak, bu ikilinin pişirme operasyonları ve sonrasında çekilmiş pek çok fotoğraf gördüm, menkıbeler dinledim…Bildiğim birşey varsa yemek ve içki konularında Sinan’ın yanında haddinizi bilmek gerektiğidir; ben bile bazan susarım yani…Turgut’un yanında  ise ağzımı açamazdım sanırım.

Gelelim yemeğe. Yemeğimizin adı Somon TURGUT. Adından anlaşılacağı üzere somon balığından yapılıyor.  Somon besin değeri yüksek, şöyle yakışıklı bir balıktır. Salmon olarak da bilinir.

Malzemeler:

  • Kurusoğan (acı olmamasına dikkat)
  • bir adet Norveç somonu
  • soya sosu
  • sarımsak
  • karabiber
  • fesleğen veya reyhan
  • labne peynir
  • patates
  • dereotu
  • Bir kaç şişe şarap (Burgundy, Pinot Noir, Pinot Gris…)
  • keçi peyniri
  • esmer undan yapılmış ev yapımı ekmek (salatanın suyuna bandırmak içindir)

ve isteğe veya mevsimine göre

  • brokoli veya karnıbahar

Dikkat: Bu yemekte hiç  yağ ve tuz kullanılmayacak.                                                     Somon’un kendi yağı, ve soya sosunun tuzu yeterli olacaktır.

Soya sosu soya fasulyesinden yapılır ve uzakdoğu mutfağının vazgeçilmezleri arasındadır. Ülkemizde de bulunması kolaydır; ancak, ucuzunu almayın, zaten az miktarlarda  kullanılan bir şey olduğundan boyalı sıvı yerine gerçeğini kullanın derim.

Malzemelerin hepsini masaya dizerek kontrol ettikten sonra buzdolabında önceden soğumaya bıraktığınız şarap şişelerinden birisini seçip alın.  Pinot Noir, Pinot Gris, Burgundy veya Bordeaux  çeşitlerinden birisi güzel olur bulabilirseniz. Ben somonla beyaz şarabı çok sevdiğimden beyaz öneririm. Büyük market raflarında (Metro…) bu şaraplar uygun fiyatta bulunabilir.  Bu şarapları bulamazsanız, hiç olmazsa dengini bulmaya çalışın, artık nasıl olacaksa? (Balıkla kırmızı şarap olmaz efsanesine de pek kulak asmayın) Somonun kuvvetli tadına ve kokusuna uyumlu bir şeyler seçiverin işte…

Açtığınız şişeden bir kadehe biraz boşaltın,  bakın bakalım nasılmış? Keçi peynirini de ihmal etmeyin…Sağda ve solda gördüğünüz sarı etiketli şaraplar Alsace şarapları olup, tad ve koku bakımından çok değişik ve güzeldirler.

Yemek tarifine dönelim : Soğanlar kalın halkalar halinde (1 cm)kesilecek ve borcam veya fırın tepsisinin altına döşenecek. Soğanları dizmeden önce tepsinin tabanını zeytinyağı ile incecik ıslatın ki, fırında pişerken soğanlar yapışmasın. Arzunuza göre beyaz kuru soğan da kullanabilirsiniz.

İyi bir şişe soya sosundan yassı bir tabağa biraz dökün ve Norveç somonu filetolarının her iki tarafının da soya sosuna bulayıp soğanların üstüne dizin. Soya sosu tuzlu olduğundan dikkatli olun ve öyle bandıra bandıra yapmayın bu bulama işini…Ancak, elinizi korkak da tutmayın!

Ellerinizi yıkadıktan sonra 4-5 diş sarımsağı doğrama tahtası üzerinde güzelce soyun ve ince ince  (1mm den daha az kalınlıkta) doğrayın. Sakın sarımsaklara tuz serpmeyin.  Aynı tahta da yeterince fesleğen veya reyhanı da ince ince doğrayın. Sonra bunları birbirine karıştırın ve  uzun bir bıçakla tekrar tekrar ufak parçalar haline gelinceye kadar kesmeye devam edin. Elde ettiğiniz karışımı tepsideki balıkların üstüne eşit miktarda parmaklarınızla yayarak dağıtın.  Üstüne karabiberi değirmende iri iri çekerek gezdirin.

Patatesleri parmak parmak (diyelim 1×1 cm2 den biraz daha küçük kesitte) doğrayın. genişce bir kaba alın ve üstüne labne peynirini boşaltın.  Patatesler kalınca olursa tam pişmeyebileceğinden dikkat etmek gerekir.  Peynire güzelce bulanmış patatesleri dilimlerini  tepsinin uygun yerlerine yerleştirin. Mevsimine göre, isterseniz buna  brokoli veya karnıbahar parçalarını da eklenebilir. Ben eklemeden yaptım balık yerken yanında yeşil  sebze yemekten hoşlanmadığım için

Her şey tamamlanınca tepsiyi fırına verin.  180 derecede 25 dakika kalacak. 25 dakikadan sonra balık kurumaya başlayacağı için bu süreye dikkat edin. Kurumuş somon bir şeye benzemez!  Tepsiyi fırından çıkarınca üzerine ince kıyılmış dereotu gezdiriverin. (ben yapmadım, unuttum çünkü….)

Balık pişerken uygun büyüklükte bir kasede bolca yeşil salata yapmak gerekir. Sızma zeytinyağı kullanın, diğer malzemeleri zaten biliyorsunuzdur: kıvırcık, varsa biraz lahana,  salatalık, domates, taze soğan, yeşil biber, nane…

Tepsiyi fırından çıkarınca, doğru masaya…

Bekletmeden tabaklara aktarın.

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yemek içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to Leziz Bir Balık Yemeği : Somon TURGUT

  1. Cahit Sabır dedi ki:

    süpersin Selçuk. üzüm üzüme baka baka kararırmış mı desem, yoksa hepimizin genlerinde bir acayiplik mi var desem. işte onun gibi bişey. afiyet olsun. ilk fırsatta ben de deneyeceğim. ama beyaz şarap kısmını beklemeden hemen deneyebilirim:)

Bir Cevap Yazın

