Yaşlanmak veya yaşlılığa dair…

İletişim çağının en güzel taraflarından birisi fikir alış verişinde bulunabilmek, binlerce kilometre uzakta bile olunsa! Bunu özellikle belirttim asıl konuyla ilgisi olmasa da. Çünkü, asıl konuyu bu iletişim tetikledi.

Bir arkadaşımın  psikiyatr bir arkadaşı  etrafimızdaki yaşlı ve huysuz insanlara dair şöyle bir yorumda bulunmuş: “Artık genç değilim, aciz olmaktan, yalnız kalmaktan, ölmekten, sevdiklerime yük olmaktan, acı çekmekten, sevilmemekten korkuyorum diyemedikleri icin sitem ediyorlar, huysuzluk yapıyorlar, şikayetçi oluyorlar.”

Arkadaşım ABD de yaşıyor, tabii ki psikiyatr arkadaşı da…Bilmiyorum ama o psikiyatrın doğma büyüme Amerikalı olma ihtimali de var. Bunu özellikle belirttim, çünkü ABD de (ve diğer ülkelerde) yaşlılara yaklaşım kültürel farklılıklardan, aile yapısından vs kaynaklanan nedenlerle bizim ülkemize göre farklılıklar gösterebiliyor.

Psikiyatr arkadaşın fikrine saygı duymakla birlikte benimde kendi düşüncelerim var bu konuda:  huysuzluk, memnun olmama, şikayetçi olma vb davranışların  tamamını gençlerde de görüyoruz, hem de daha yoğun olarak!  Pekala onların da kendilerince nedenlerle aciz kalma, sevilmeme, beğenilmeme, yalnız olma, acı çekme korkuları falan olabilir. Gençlerin huysuzluk vb davranışlarının  ardında birşey ispat etme, kendini gösterme, bağımsızlık kazanma vb dürtüler olduğu  görüşüne karşı, özellikle böyle bir çaba içinde olduklarını da hiç düşünmedim ben; en azından bunu bilinçli yapmadıklarını düşünüyorum. Bağımsızlığını kazanamayan bireyin “yaşama” şansı olmayacağından bu zaten böyle olmak zorunda. Tavuk yetiştirenler bunu iyi bilirler.! Doğal bir akış yani…

Çocukluk dönemini takibeden büyüme döneminde, insan bedeninin ve ruhunun, aklının değişime uğradığı bir gerçek. Her değişim, eski duruma göre deformasyon demektir. Deforme bir şey, doğası gereği bozuktur!.  Mesele şu ki, canlılar, “büyük”lüğe erişince yeni bir şekil alırlar fiziksel ve ruhsal olarak. Deformasyon süresince kalıcı bir hasar olmadıysa, büyüdüğümüzde problem de kalmaz. Deformasyon sürecinde canlıların içinde bulunduğu durumu izleyip, iyi anlamak ve kalıcı bir hasara meydan vermeden yeniden şekillenmelerine yardımcı olmak gerekir. Bu, aslında organizmik, sosyal, mekanistik bütün sistemler için geçerlidir. Büyüme sırasında çok hasar görenleri isterseniz sentetik elyaftan mamul iplikle dokunan halıya benzetin. Sandalyenin, sehpanın izleri kalır üzerinde ve asla eski haline gelmez…Ezik halı…Tabii eğer has yünden mamul ise ipliğiniz durum değişebilir! 

Yaşlanmanın, çocukluktan çıkarken yaşanan büyüme döneminin  daha ileri dönemlerde değişik bir şekilde tekrarlanması olduğunu düşünüyorum, yani deformasyonun. Ama bu sefer ki  deformasyon daha şiddetli olabiliyor yıllar boyunca bedenimiz sürekli eskidiği ve hem bedenimiz hem ruhumuz dış faktörlerin hücumuyla hasara  uğradığı için.  İlk büyüme çağındaki şekillenmenin düzgün olmadığını, bunu yıllar boyu süren  darebelerin izlediğini düşünün. Ne olabilir ki sonucu? İşin kötü tarafı şu, bu son dönemdeki deformasyon genellikle kalıcı! 

Başa dönecek olursak, bir şeyden korktuklarından değil, öyle olduklarından… Deformasyonu ortadan kaldırmayı başardığımız oranda problem azalabilir…de onu yapacak olan insanları ne yapacağız? Üstelik, düzeltmeye çalıştıkça elinizde de kalabilir…

Psikologların ve psikiyatrların bu konuda daha engin bilgilere ve deneyimlere sahip oldukları muhakkak…

Reklamlar

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yaşam içinde yayınlandı ve , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s