Kendini bilmek üzerine

Bir insanın kendini bilmesi kadar güzel bir şey yoktur. Kendini bilmek bir erdemdir.

Quantum Teorisi  yaklaşık olarak 1900 li yılların başında ortaya atıldı ve 20,  takibeden yıllar  içinde Quantum Mekaniği Bohr, Dirac, Einstein (ki quantum teorisine, tamam olmadığından, birşeyleri eksik olduğundan dolayı sürekli itiraz etti), Schrodinger, Heisenberg, Broglie, Pauli, Born, Bell   başta olmak üzere bir sürü biliminsanı tarafndan yıllarca üzerinden çalışılarak geliştirildi.  Teorinin matematiği Von Neumann tarafından geliştirildi ve mükemmelleştirildi. İzleyen yıllarda ise  Feynman‘ın  quantum elelectrodynamics adı verilen çalışmaları ortaya çıktı.

Quantum Mekaniği garip bir bilim dalıdır; sıradan ve hatta gelişmiş beyinlerin dahi anlayamayacağı kadar…Merak edenler Youtube‘da (artık toprağa karışımış olan) Feynman’ın derslerini, veya Yale üniversitesi Quantum Mekaniği derslerini izleyebilirler. Derse başlayan hocaların da,  üç aşağı beş yukarı  ilk cümleleri yukarıdaki gibidir.

Tüm bunlara  karşın, güya bilimsel bir sohbette (artık ne kadar bilimsel olabilirse)  “aslında elektron diye de bir şey yok…” veya “dalga fonksiyonu çökünce diğer olasılıklar yok oluyor ve baktığımız var oluyor” veya ” bir foton mümkün olan tüm noktalarda aynı anda bulunuyor”, veya ” foton, gözlendiği zaman başka, gözlenmediği zaman başka türlü davranıyor” dendiğinde  yarım yamalak lise fizik veya üniversitenin 1. sınıfında okunan fizik bilgisi ile “hadi be, öyle saçma şey mi olur? ” veya ” amma attın, yani sana bakmayınca burada olmuyor musun?” türü ifadeler olabiliyor!

Bir arkadaşım var. Sıfırdan bir üretim tesisi bir başka arkadaşının sermaye katkısı ile ortaklaşa kurdu. Öyle bir tesis ki Avrupa ve ABD dahil eşi zor bulunur. Inşaat, iç mimari, yerleşim, makina ekipman ve bilgi yönetim sistemi açısından örnek alınacak bir tesis. ABD ve Avrupa’dan iş birliği yapma niyetiyle (ve ön yargıyla) gelen ziyaretçiler, ki bunların hepsi konusunda uzman, ağızları bir karış açık bakakalıyorlar, öyle bir tesis yani.

Tesis şu anda ayakta ve üretimde. Tüm yeni kurulan tesisler gibi üretim hızını yavaş yavaş arttırıyor, para kazanıyor, iharacat da yapıyor üstelik. Henüz başabaş noktasını geçmemiş olsa da güzel çalışıyor, ki başabaş noktası da çok yakın. İşte bu noktada, sermayeyi koyan ve bırakım üretim konusunu,  üretim yönetimi  ile uzaktan yakından ilgisi olmayan diğer ortağın ağzından benim arkadaşın konusunda profesyonel olmadığına dair bir cümle döküldü!

Öğrenme eğrisi, genellikle yaşla birlikte yükselmekle birlikte, bilgi yaşa bağlı değildir her zaman. Einstein, Heisenberg, Bell, gencecik insanlardı  bilim tarihine imza attıklarında. Mutlaka  tarihe imza atmak gerekmiyor, o da ayrı mesele.

Kendini bilmemek her yerde karşımıza çıkar: bilim dünyasında, iş dünyasında, özel yaşamda, sosyal yaşamda…Bilmediğimiz  bir konuda ahkam kesmemeye dikkat etmek gerekir oysa.  Sadece “bilmiyorum” demek çok zor gelir nedense insana,  veya karşısındakinin daha fazla biliyor olma olasılığını dikkate almak…

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Genel içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

3 Responses to Kendini bilmek üzerine

  1. sinanterek dedi ki:

    “Kesin bilgi ancak çok az bildiğimiz zaman mümkündür. Bilgi miktarımız arttığında şüphemiz de artar.”

    Goethe

  2. ömer kipmen dedi ki:

    Her şeyi bilen seçilmişlerimiz olduğu için Allahımızıa ne kadar şükür etsek azdır.

  3. İsmail Kiracı dedi ki:

    İş dünyasındaki isimler ne yazık ki yukarıda bahsettiğiniz değerli bilim insanları kadar zarif ve akıllı olamayabiliyor. Bu durumlarda elbette ki kendini bilip haddini aşmayan insanın değeri daha iyi anlaşılıyor.

Bir Cevap Yazın

