Elektrikli Süpürge(ler) üzerine

Çocukken, evimize ne zaman elektrikli süpürge geldiğini tam olarak anımsayamıyorum, ama gelen makinayı anımsıyorum. Annemiz bir müddet ev temizliğini bildiğimiz ve hala da kullanılan sarı saman sapı süpürgeler ve paspasla yapmış olmalı elektrikli süpürge gelinceye kadar. Sanırım Sivas’da idik süpürge geldiğinde ve 7-8 yaşlarımda olmalıyım.  Süpürge şuna benzer bir şeydi, belki de ta kendisi! electrolux400 Electrolux markası ile ilk tanışıklığım demek ki yaklaşık  1963 yılında olmuş. Süpürge koyu kırmızı renkliydi. Sol tarafına emici hortumu takılırdı, onun da ucuna birbirine eklenen iki boru ve ucunda da süpürgesi.   Çalıştırınca vooooooooooooovvvvvvvvvvvvvvv diye bi ses çıkarakak önüne gelini içine çekerdi. İçindeki bez torbası dolunca da çıkarıp silkelerdin uygun bir şekilde. Süpürge gelince annemizin işi çok kolaylaşmış olmalı. Evde 3 erkek çocuk ve bir eş, toplam 4 erkekle haşır neşir olmanın ne demek olduğunu ancak anneler bilir!.  Eve bir temizlik makinası gelince, doğal olarak ben ve ağabeyime de makina ile evi süpürme görevi kendiliğinden gelmiş oldu. Elektrik süpürgesi derdim ben çocuk aklımla! Bu süpürge ile  yıllarca ev süpürdük Sivas’da, Ağrı’da, tekrar Sivas’da, Ankara’da, Artvin Murgul Çakmakkaya’da, tekrar Ankara’da….Ben üniversiteyi 1979  yılında bitirdiğimde bu süpürge hala faal idi.  Tam 16 yıl…Eskiden makinalar böyleydi…1987 yılında Arçelik’de çalışırken mühendis arkadaşlar ve bazı işçilerle birlikte  kendi ellerimizle ilk panel tip buzdolaplarını   imal ederek (475 model)  montaj bandından indirmiştik.  Onlardan birisini almıştım. O da  böyle idi. Onu da 2000 li yılların sonuna doğru hala gürül gürül çalışırken bir arkadaşın yazlığına yolcu etmiştim üzülerek. Electrolux’un ne olduğunu yıllarca bilmedim, ta ki Arçelik’de çalışmaya başlayıncaya kadar. Meğer dünya devlerinden biri imiş kendi alanında (beyaz eşya ve diğer dayanıklı ev eşyaları). Bir diğer dev de GE dir.   Piyasada bilinen pek çok markanın arkasında ya biri, ya da diğeri vardı. Hala da öyledir sanırım

Elektrikli süpürgeler zaman içinde evrim geçirdi, tüm diğer şeyler gibi ve bu evrim bana göre süpürgelerin karakterini bozdu, sahip oldukları tüm teknolojik yeniliklere rağmen. Şimdiki süpürgeler çok marifetli. Perde süpürme, koltuk süpürme, dar yerleri süpürme, döverek süpürme vs uçları var. Islağı var, kurusu var, akar öldüreni var, torbalısı, torbasızı, yukarı üfleyeni, arkaya üfleyeni, sessizi, acayip temizleme gücü olanı, çekme gücü ayarlanabileni, gücünü kendi ayarlayabileni….var yani….Amma ve lakin birinin hortumu zamanla cırt diye yırtılıyor, diğerinin süpürgesi pıt diye kırılıyor, çekme gücü azalıyor…ve süpürge ölüyor.

Süpürge alınca kutusundan değişik alanları süpürebilmek için bir dolu aksesuar da çıkıyor. Bunları atmamak, nereye konduğunu da unutmamak lazım.  Gün oluyor, gerçekten lazım oluyor.  Ve gün oluyor süpürge hayat dahi kurtarabiliyor.

Bir arkadaşım anlatmıştı. Yaşlı ve galiba yatalak kayın pederi yemek yerken epeyce bir miktarını genzine kaçırmış. Artık boğulmak üzereyken,  arkadaşım elektrikli süpürgenin koltuk aralarını  süpürmek için olan ucunu makinaya takıp adamcağızın diline bastırarak  gırtlağına dayamış ve çalıştırmış makinayı.  Makina görevini layıkıyla yaparak ne varsa çekmiş içine de yaşlı adamı ölümden kurtarıp doktora yetiştirmişler. Mühendis aklı mı diyelim, ne diyelim bilmiyorum ama doğru bir uygulama olmuş.

Kimin aklına gelir elektrikli süpürgenin hayat kurtaracağı?

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yaşam içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

10 Responses to Elektrikli Süpürge(ler) üzerine

  1. Emre dedi ki:

    aynı duyguları vileda için taşıyorum. 1997’den beri Türkiye’nin farklı bölgelerinde ve yüzeylerde vileda yaptım. viledasız ve süpürgesiz hayat olmaz 🙂 not: samsung süpürgemden memnunum.

  2. hasancifcioglu dedi ki:

    Form follows function…

  3. onur dedi ki:

    benim ilk hatırladığım elektrik süpürgesi, “ho ho hoooo hoover, süpürüüüür döver” idi…

  4. sunacinerwroe dedi ki:

    Inanamiyorum… Ne guzel bir hikaye…eline saglik Selcukcum…

  5. Ozan dedi ki:

    Adamı ölümden kurtarmış ama kesinlikle denenmemesi gereken bişey, yanlış ayarda ölüme sebep olabilirdi.

  6. Sevda Ateş dedi ki:

    Evdeki elektrik süpürgesi iyice eskidi ve tozları yakalamak yerine kendisi toz bırakıyor. Bunun tamiri mümkünmü? içini temizlesek bile yine aynı çok ses yapıyor ayrıca. Yoksa yeni birelektrikli süpürge

Bir Cevap Yazın

