ISO 9001:2015 / 14001:2015 Madde 4.2 İlgili Tarafların İhtiyaç ve Beklentilerinin Anlaşılması

ISO_9001_Update_Image2015 Eylül ayında ISO 9001 kalite ve ISO 14001  çevre yönetim sistemi standartları yenilenerek yayınlandı.

1979 yılında BSI tarafından yayınlanan ilk versiyonu saymazsak 1987, 1994, 2000 ve 2008 yılı versiyonlarından sonra 5 versiyonu yayınlanmış oldu böylece.  ISO 9001:2000 versiyonundan sonra ikinci büyük ve köklü değişiklikleri içeriyor ISO 9001:2015. ISO 14001 çevre yönetim sistemi standardının  ise 3. versiyonu bu. ISO 14001 de de büyük değişiklikler var. Değişikliklikler iki noktadan kaynaklanıyor:

  1. Her iki standart ISO tarafından yayınlanan Yüksek Seviye Yapı (High Level Structure) dokümanına uygun olarak yeniden yapılandırıldı. Bundan böyle tüm  yönetim sistem standardları buna uygun olacak; güncellenme zamanı gelenler de YSY’ya uygun duruma getirilecek.
  2.  Her iki standard ilgili taraflardan alınan geri beslemeler, saptanan gereksinimler, güncelleşen teknoloji vb göz önüne alınarak güncellendi.

Yüksek Seviye Yapı’nın gerekliliği olarak ISO 9001 ve ISO 14001’genel başlıkları aynı ve uygun olan yerlerde gereklilikler de aynı veya benzer. Bu,  iki standarda göre yönetim sistemi kurmayı planlayan kuruluşlar için kolaylık sağlayacak. İleride ISO 45001 olarak yayınlanacak olan OHSAS 18001’in de genel başlıkları aynı olacak.  ISO-9001-20152

Bu yazıda her iki standarda yeni eklenen eklenen gerekliliklerden birisine ilişkin olarak fikir vermeye çalışacağım.

ISO 9001:2015 ve ISO 14001:205  Madde 4. “Kuruluşun Çerçevesi”  ve Madde 4.1 “Kuruluşun ve çerçevesinin anlaşılması”  başlıklarını taşıyor. Bu maddelerin devamı olan Madde 4.2 ” İlgili tarafların ihtiyaç ve beklentilerinin anlaşılması” ‘ne göz atacağız kısaca.

ISO 9001:2015 4.2 Understanding the needs and expectations of 
interested parties

Due to their effect or potential effect on the organization’s 
ability to consistently provide products and services that meet
customer and applicable statutory and regulatory requirements, theorganization shall determine: 

a) the interested parties that are relevant to the quality
 management system; 
b) the requirements of these interested parties that are relevant to the quality management system.

The organization shall monitor and review information about these interested parties and their relevant requirements 

ISO 14001:2015 4.2 Understanding the needs and expectations of
interested parties

The organization shall determine:
a) the interested parties that are relevant to the environmental 
management system;
b) the relevant needs and expectations (i.e. requirements) of 
these interested parties;
c) which of these needs and expectations become its compliance 
obligations.
Türkçesi şöyle: 

ISO 9001:2015 madde 4.2 İlgili tarafların ihtiyaç ve beklentilerinin anlaşılması

Müşteri gerekliliklerine ve uygulanabilir yasal ve düzenleyici gerekliliklere uygun olarak ürün ve hizmetleri tutarlı olarak temin etme yeteneğine olan etkileri veya potensiyel etkileri nedeni ile Kuruluş şunları tespit etmelidir: 
a)Kalite Yönetim Sistemi ile ilişkili ilgili taraflar, 
b)Bu ilgili tarafların kalite yönetim sistemi ile ilişkili gereklilikleri 

Kuruluş bu ilgili taraflar ve onların alakalı gereklilikleri hakkındaki bilgiyi izlemeli ve gözden geçirmelidir.

ISO 14001:2015 madde 4.2 İlgili tarafların ihtiyaç ve 
beklentilerinin anlaşılması

Kuruluş aşağıdakileri belirleyecektir : 
a)Çevre yönetim sistemi ile ilişkili ilgili taraflar,
b)Bu ilgili tarafların ilişkili ihtiyaç ve beklentileri 
 (gereklilikleri) 
c)Bu ihtiyaç ve beklentilerin hangilerinin kuruluş için 
zorunluluk olduğu

Bütün kuruluşların ilgili tarafları genel olarak benzer olmakla birlikte, kuruluşun içinde bulunduğu ve operasyonlarını gerçekleştirdiği alanda/sahada etkileşimde bulunduğu taraflar kendine özgüdür ve  her kuruluş için ayrı ayrı belirlenmesi gerekir. Buna paralel olarak ilgili tarafların ihtiyaç ve beklentileri de (gereklilikleri)  genel olarak aynıdır ancak her kuruluşa özel olarak belirlenmesi gerekir.

Aşağıdaki tablo kalite yönetim sistemi ve çevre yönetimi sisteminden oluşan bir entegre yönetim sistemi için olabilecek ilgili tarafları ve bunların ihtiyaç ve beklentilerini gösteriyor.

Ekran Alıntısı

 

Reklamlar

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yönetim içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

3 Responses to ISO 9001:2015 / 14001:2015 Madde 4.2 İlgili Tarafların İhtiyaç ve Beklentilerinin Anlaşılması

  1. Hasan H YILDIRIM dedi ki:

    Selçuk Bey merhaba,
    Öncelikle siteniz aracılığı ile paylaşmış olduğunuz bilgiler için teşekkür ederim. Çalıştığım firmada aynı zamanda entegre yönetim sistemlerini de yürütmekteyim. ISO 9001:2015 ve ISO 14001:2015 geçiş çalışmalarımda sitenizdeki bilgilerden haddim olmayarak faydalandım. Tekrar çok teşekkür ederim.
    Saygılarımla…

  2. altan dedi ki:

    İyi bir çalışma olmuş…İlgili tarafların, iç ve dış tarafların ihtiyaç ve beklentileri çıkıvermiş. Aslında risk analizlerinde de operasyonel, içerdeki riskler ve dışardaki riskler de böyle buna benzer bir biçimde belli bir sayı ve nitelikte çıkacak…Bu çalışmayı da yapmak lazım. Teşekkürler…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s