Değişik bir Ayva Marmelatı

Bahçedeki ayva ağacımız bu sene bize küstü, sadece o değil, trabzon hurması da küstü, elma ve armut da. Küsme nedenini armut, limon ve mandalina için erken anladım ve onları zamanın da ilaçlamayı becermek suretiyle kurtardım. Diğerlerine ne yazık ki zamanında gereken ilgiyi gösteremedim işte. Elma ucundan kurtuldu ama meyvalarını, hem de çok sevdiğim mis kokulu golden, olması gerekenin ancak yarısı kadar  büyütebildi. Bir kısmını yedik, kalanlarını ise kargalar ve yere döküldükçe tavuklarımız afiyetle yediler. Trabzon hurmasının dallarındaki sayısız meyva da ceviz kadar kaldı, ağaç adeta yaşamaya küstü. Ayva ise dallarını dolduran meyvalarını olması gerekenin 3/4 ü kadar ancak büyütebildi. Bu problemin tekrarlamaması için gerekli önlemleri planladım, yağmurun bitmesini bekliyorum.

Bizim ayvanın meyvaları da lezzetli ve sulu olur. Bu yıl hastalanınca ne yapacağımızı bilemedik ve ağacın dallarında kaldı öyle, zira yenecek kıvama gelmemişlerdi. Kışla birlikte fırtına, don, kar bastırdı ve bu yakınlarda karlı bir günün sabahında ağaçtaki tüm ayvaların  yere düşmüş olduğunu gördük. Tavukları bahçeye saldıktan sonra eve geri döndüm büyükçe bir kap almak için. Döndüğümde tavukları ve horozları neşe ile ayvaları gagalarken buldum. Hım!  Tavuklar bunları yiyorsa bu ayvalarda iş var demektir. Onların haklarını bırakacak şekilde ayvaları topladım ve eve geri döndüm. Ayvaların  mutfak tezgahının üstünde, bir kısmı yemek masasının üstünde öyle kaldı. Bir iki kez yemeye yeltendim, ama olmamışlardı işte. Ayvalar eve girdikten 3-4 saat sonra ev mis gibi ayva kokmaya başladı. 3-4 gün böyle mis  gibi ayva kokuları arasında kahvaltı ettik, yemek yedik.

Bu gün eşim ayvaların kaderini belirledi: marmelat yapılacak.

Ayvalar dörde bölündü. Şu noktalar önemli : kabuklar soyulmadı, çekirdekler çıkarılmadı, göbekler temizlenmedi. Sadece, meyvayı dörde bölmeden önce altındaki küçük oyuntuyu temizledim, o kadar. 20170114_182551

Dörde bölünen ayva dilimleri rondodan geçirildi kabuk, göbek çekirdek ne varsa hep birlikte. Sonra düdüklü tencereye dolduruldular.20170114_133216

Yaklaşık 3 kilo kadar ayva koyduk tencereye ve 1.5 kilo şeker ve su ilave ettik. (Yanlış yazmadım şeker miktarını: bir buçuk kilo.)  Üzerine bir çubuk tarçının yarısı eklendi.Su ayva seviyesinin az üstünde olacak.img-20170114-wa0006

Tencerenin kapağı kapatıldı ve ayvalar bir saat pişirildi  bu şekilde. Bizim ayvaların tam olmamış olduklarını unutmayınız. İlk yarım saatten sonra yapılan kontrolda henüz pişmemişti ayvalar. Olgun ayvalar düdüklü tencerede bir saatten önce pişecektir çok büyük olasılıkla. Bir saat sonra ise tencerenin kapağı açıp bu sefer yarım saat daha pişirdik. Böylece hem suyu azaldı hem de kıvamı yerine geldi. Ocağı söndürmeden 5 dakika önce yarım limon suyu ve nohut kadar limon tuzu ilave edildi.

Ocaktan aldığımız marmelatı henüz sıcakken bu sefer elektrikli karıştırıcı ( hand blender) ile şööyle bir karıştırdık ki, o almadığımız göbekler falan da güzelce dağılsınlar.

Artık marmelat hazır.20170114_182709

20170114_181739

Ayva marmelatı yaparken ayvanın çekirdeklerini ve göbeklerini temizlemeyin. Ayva çekirdeği faydalıdır insan bedenine. Üstelik çekirdekler, pişirme sırasında jöle salgıladığından marmelatın kıvam almasına da yarıyor.

Reçel ve ya marmelat koyarken şekeri olabildiğince az kullanın. Şeker iyi bir şey değildir.

 

 

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Yemek içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

