Bir violacının notları

Hayatımda bir senfoni orkestrası veya opera orkestrasında çalan bir müzisyenle hiç tanışmadım, bazılarını ismen bilmeme karşın. Ünlü piyano, keman virtüözlerini de bilirim lakin bir kere karşılaşmışlığım olmamıştır, olacağı da yok sanırım. Gençlik yıllarımda Suna Kan, Verda Erman, Ayla Erduran, Ayşegül Sarıca’yı CSO konserlerinde görmüşümdür hepsi o.  Son yıllarda ise Gülsin Onay ile fb da arkadaşız; bunun yararını gördüğümü söylemeliyim. O olmasa idi Çaykovski triodan hala habersiz olacaktım ki bana sorarsanız büyük kayıptır.  Solist olanlar müzisyenler diğerlerine göre daha şanslılar zira dinleyici önünde çok ön plandadırlar.  Ancak bir de orkestralarda çalan ustalar var yıllarca,  isimlerini meraklıları dışında kimse bilmez. Mesela Ruşen Güneş – viola, Doğan Cangal -çello, Oktay Dalaysel -keman- (yıllarca CSO’da konzertmaister olarak çaldı), Faruk Güvenç -viola…

Bu hep geri planda kalan kilit isimleri nereden nasıl biliyorum ben de bilmiyorum. Orkestralarda her çalgı grubunun bir de “birinci” si olur. Birinci keman (konzertmaister olur o), birinci viola, birinci çello, birinci korno…vb gibi. Neden çalgı gruplarının birincileri olur, rolleri nedir anladığımı söyleyemem ama önemli olsa gerek ki varlar.  Viola sanatçısı Ruşen Güneş’i de sayılamayacak kadar uzun yıllardır ismen bildikten sonra fb da “arkadaş” oldum onunla da; derya gibi bir insan. O da “birinci” idi.

Viola garip bir çalgıdır. Kemana benzer sesi ama keman değil, çello’ya da benzediği olur ama değil. Sesi değişiktir. Bazıları buna ses tonu  farkı diyebilir, ben ses rengi farklı diyorum zira çalgıların seslerinde renk görüyorum. Obuanın sesi mesela hep mavidir, fagot koyu kahve, kemanlar sarı, çello sarıdan koyu kahveye…Sadece çalgıların sesi değil, bestecilerin de renkleri vardır. Mendelson’da hakim renk mavi, yeşil ve turkuazdır örneğin. Mozart genellikle altın sırma sarısıdır. Beethoven’ın renk paleti çok karmaşıktır. Neyse…Viola’nın ne kadar önemli olduğunu ben ilk kez Beethoven 7. senfoni 2. bölümde anlamışımdır. İlerleyen yıllarda ise dörtlülerinde.

Bu uzun girişten sonra gelelim işin özüne: elime zaman zaman usta bir violacının notları geçiyor. O notları fırsat buldukça paylaşmadan edemeyeceğim, zira çok güzel yazıyor usta. Beğenmeyen beğenmez. Bazı notları 2 satır falan oluyor ama yaşamdan süzülen damlalar. İlk not aşağıda; sadece Türkçe karakterlerini ve ufak tefek yazım hatalarını düzelttim ki kolay okunsun. İfadesine dokunmadım. Usta Ingiltere’de oturmakta çoook uzun yıllardır ve klavyesinde Türkçe karakterler yok.

İşte not:

“Bugun benim yaz tatilim- evdekiler Ispanya’da tatilde -bu da benim tatilim-2 randevu iptal edildi – ve oh olsun bugünü tatil ilan ettim- dinlenirim bir güzel- hava ha yağdı yağacak-deniz yerine demin güzel bir duş aldım Rigoletto’daki o meşhur tenor şarkısını söyleyerek- köpeğim havlayıp durdu belli ki sesim onu sinirlendirdi-Türk bakkalına gittim sucuk yeşil sivri biber ve domates ve üstüne bir yumurta çırptım – ne yemeği olduğu belli olmayan bir yemek oldu – ben ”köğlen” yemeği diyorum kahvaltının ilk harfini ekleyerek başa -köğlen -çünkü saat 11 i 10 geçiyor- tatilde ne yapılır? Okunur- okuyorum acı bir hayat -hayat hikayeleri hep acıyla sona eriyor. Yani sen kendin gittiğine sevinsen bile bir sürü insan ya sevinçten ya da seni sevdiğinden ağlıyor. Cumhuriyetin ilk sayfasına baktım Internette güzel haber yok yav- bir gazete icat etmeli her şeye rağmen hep güzel haber veren-ama imkansız-biliyorum. Tatilde yapılmaz ama birazdan aşağıya gidip violamı çalacağım- ne çalacağıma henüz karar vermedim-yandaki komşu gerçek tatile gitti o yüzden bir problem yok. Çalmaya başlayınca hep eski defterlere aklım gidiyor- yeni bir eser uzun zamandır öğrenmedim- yani yanlışları tekrarlayıp duruyorsun ha ha – hayatta o kadar yanlışlıklar yaptım ki bu hiç bir şey- tatil iyi bir yolda – ne güzel yağmur başladı-Singing in the rain köpeğimle beraber bu gün öğleden sonra niye olmasın eğer ezgiyi hatırlayabilirsem- öyle bir yere geldim ki bir müzik çalıyor çaldığım günü zamanı kimin elini kolunu salladığını hatırlıyorum da ne olduğu bir türlü aklıma gelmiyor-aman aman tatilimde ( zaten 11 saat filan kalmış)- kafamda yıllarca elini kolunu sallayanları anmak istemem doğrusu -tatil planı- öğleden sonra bir küçük şekerleme sonra ver elini park- tanıdık görürsem ”kusura bakmayın ”tatildeyim ” deyip savuşturmak niyetim-çünkü köpek sahipleri köpeklerinin onları evden çıkardığından o kadar mutlular ki tanıdık bir sima görünce hemen hayat hikayeleri dökülmeye başlarlar- ve hepsi de ”efendim ben zamanında şuydum” diye baslar- üzülürüm çünkü adamın evinde kimse artık adam önceden neymiş  aldırmadığı için kurban biz oluruz- akşam tabii ki buyuk parti var -ben ve köpeğim Chip- yolun sonundaki puba geleneksel pazartesi ziyareti- pazartesi günleri tenha oluyor ve bana dadanan o biracı  köpeğimden korktuğu için yanıma gelmez ve saçmalamaya başlamaz : Din, Klasik Müzik, iyi şeftali nasıl olur, politika niye tüccarlıkla aynı şeydir birisi lafları satarak ötekisi mallarını satarak hayatlarını kazanır, niye orkestra şefleri yüzünü dinleyiciye dönmez işini yaparken bu üç kağıtçılıktır vs. Bir yığın ilginç görüşlerinden bu akşam mahrum olacağım daha doğrusu onu mahrum edeceğim ağzını açmasına – ne güzel tatil dinleniyorum-bi de benim parmaklara sor yazarken onlar çalarken hep -onlar- kim bilir benden ne kadar nefret ediyorlardır-yetti yav diyorlardır -esirler gibi çalış bütün gördüğümüz sabun gözlerimiz yanıyor adam farkında değil dedikten sonra bana çalarken yanlış nota bastırırlar namussuzlar ve aralarında sevinçten bayram yaparlar-intikam -ben de tatil yapıyorum- oh olsun-özellikle İspanya’dakiler bu küçük tatil lokumumu kendi dillerine çevirip okurlarsa benim tatilimin -bir gün bile olsa – ne kadar ilginç olduğunu anlarlar- hepinize iyi tatiller dilerim benim tatilimden.

Not: R:G’e sevgiler

About Selçuk Aytimur

Yolun yarısını geçeli çok olmakla birlikte, bana hiç öyle gelmiyor daha
Bu yazı Müzik, Yaşam içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

